جلوه های قرانی در آرایه های بدیعی امهات متون سبک آذربایجانی (خاقانی،نظامی،قطران تبریزی)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده فاطمه رضایی
  • استاد راهنما محمد ابراهیم مالمیر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

بی تردید قرآن در خلق، تحوّل و تطوّر علوم بلاغی نقش عمده و اساسی داشته است؛ چنانچه با بررسی متون ادبی هر دور? ادب فارسی، به خوبی جلوه های لفظی و معنایی قرآن در ایجاد تصویر های بلاغی و آرایه های بدیعی، آشکار می شود. این پایان نامه به منظور نمایان ساختن نقش قرآن در تحول و تطوّر علوم بلاغی، به بررسی جلوه های قرآنی در آرایه های بدیعی امّهات متون سبک آذربایجانی(خاقانی، نظامی ، قطران تبریزی)، پرداخته است. مطالب این پایان نامه در دو فصل تهیه و تنظیم شده است: فصل اول که در بردارند? کلیات است،شامل سه بخش؛ مبادی تحقیق، بدیع،سیر و تحول و تاریخچ? آن و بلاغت و نقش قرآن در تحول و تطور آن، می باشد. فصل دوم که در آن به موضوع اصلی پایان نامه پرداخته شده است، در دو بخش تدوین شده است؛ بخش اول که شامل صنایع لفظی است، از دو بخش؛ آرایه های با شاهد مثال قرآنی و آرایه های بدون شاهد مثال قرآنی تشکیل شده و در مجموع شامل 74 آرایه است که از این مجموع، 42 آرایه باشاهد مثال و 32 آرایه بدون شاهد مثال قرآنی است که در بخش آرایه های با شاهد مثال، نمونه هایی، از دواوین سه شاعر مذکور آورده شده است. برای آرایه های بدون شاهد مثال، ابیاتی از دیگر شاعران آورده شده است. بخش دوم، شامل صنایع معنوی است که تقسیم بندیی مانند بخش اول دارد و در مجموع، 79 آرای? معنوی را شامل می شود که از کل این آرایه ها 48 مورد باشاهد مثال قرآنی و 31 مورد بدون شاهد مثال است. روش کار در این بخش نیز مانند بخش اول می باشد. در پایان هم نتیجه گیری و نقد و بررسی از فرضیات تحقیق به عمل آمده است. برای انجام این پژوهش که به صورت اسنادی انجام شده، از 74 منبع اصلی و فرعی استفاده شده است. کلید واژه ها: قرآن، بلاغت، بدیع، نظامی، خاقانی، قطران تبریزی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جناس های قرآنی در شعر شاعران سبک آذربایجانی( نظامی، خاقانی، قطران تبریزی)

  بی تردید قرآن در خلق، تحوّل و تطوّر علوم بلاغی نقش عمده و اساسی داشته است؛ چنانچه با بررسی متون ادبی هر دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌ ادب فارسی، به خوبی جلوه های لفظی و معنایی قرآن در ایجاد تصویرهای بلاغی و آرایه‌های بدیعی، آشکار می‌شود. این مقاله به منظور نمایان ساختن نقش قرآن در تحول و تطوّر آرایه های بدیعی و یافتن شواهد  قرآنی در این زمینه، همچنین با هدف کاوشی نو درباره ی جناس، و...

متن کامل

جلوه های تمثیلی و نمادینِ «جان» در دیوان شمس تبریزی

نماد انگاری از اساسی­ترین ارکان و اجزاء لاینفکِ متون صوفیانه و تعلیمی در تمام تاریخ محسوب می­شود. در این میان، عارفانی که شاعرانه­تر و هنرمندانه­تر می­اندیشیده­اند، از ظرفیتِ نماد پردازی، بیشترین سهم را در القای آراء و افکار خود  برده­اند. مولانا از جمله عارفانِ شاعری است که به مدد ذوقِ هنری و زبانِ سخته و ادیبانه­ی خود، پیام­های بی­شمار و جهان شمولش را در لفافه­ی واژگانِ خاص، به مخاطبانش عرضه می­دار...

متن کامل

جناس های قرآنی در شعر شاعران سبک آذربایجانی( نظامی، خاقانی، قطران تبریزی)

بی تردید قرآن در خلق، تحوّل و تطوّر علوم بلاغی نقش عمده و اساسی داشته است؛ چنانچه با بررسی متون ادبی هر دوره ی ادب فارسی، به خوبی جلوه های لفظی و معنایی قرآن در ایجاد تصویرهای بلاغی و آرایه های بدیعی، آشکار می شود. این مقاله به منظور نمایان ساختن نقش قرآن در تحول و تطوّر آرایه های بدیعی و یافتن شواهد  قرآنی در این زمینه، همچنین با هدف کاوشی نو درباره ی جناس، و آشنایی بیشتر با شعر شاعران بزرگ سبک آ...

متن کامل

آرایه های بدیعی مبتنی بر تشبیه

درگیری بر سر لفظ و معنا از دیر باز میان علمای بلاغت رایج بوده است. این امر سبب گردیده تا آنان به چهار دسته تقسیم شوند و هر کدام طرف دار یک شیوه باشند. حاصل این کشمکش ها، توجه و اهتمام فراوان به برخی زیبایی ها و کم ارزش نشان دادن برخی دیگر شد. در این میان، علم بدیع که از زمان سکاکی به بعد، به شاخه ای از زیبایی های لفظی و معنوی اطلاق می گشت، نسبت به دو شاخه ی دیگر یعنی معانی و بیان کم ارزش تر جلو...

متن کامل

متناقض‌نما در شعر سبک آذربایجانی

یکی از جذّاب‌ترین مباحث زیبایی‌شناسی متن، بحث پارادوکس یا متناقض‌نماست. بهره‌گیری از این شگرد، از عالی‌ترین شیوه‌های آشنایی‌زدایی هنری به ‌شمار می‌رود که موجب دور شدن کلام از حالت عادی و برجسته‌سازی و اثرگذاری چشمگیر بر مخاطب می‌گردد. در شعر سبک آذربایجانی این ارائه بسامدی قابل توجّه و اثرگذار دارد. پارادوکس با قرار گرفتن در قالب صور خیالی چون تشبیه، استعاره، تشخیص و کنایه از پیچیدگی و ابهام نخست...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023